چه کسی میتواند نقش «غضب» را در حیات انسان انکار کند؟ آیا هنگامی که حقوق فردی مورد تجاوز قرار میگیرد اگر تمام قدرتهای ذخیره وجود او در پرتو غضب بر افروخته نگردد چگونه ممکن است در حال خونسردی از حقوق خویش دفاع کند؟ اما همین خشم و غضب اگر از محورهای اصلی خود منحرف گردد و مهار آن از دست عقل رها شود انسان را به صورت حیوان درندهای بیرون میآورد که حد و مرزی نمیشناسد. پس از این که ویژگی اخلاق را مورد بررسی قرار دادیم اینک به گفتارهای رسول اکرم در این خصوص توجه فرمایید:
1-بعثت لا تمم حسن الخلق؛ من برای تکمیل خوبیهای اخلاق مبعوث شدهام.
2-اکمل المومنین ایماناً احسنهم خُلُقاً؛ کاملترین مومنان از نظر ایمان کسی است که اخلاقش از همه بهتر باشد.
3-إن اثقل شی یوضع فی میزان المومن یوم القیامه خلق حسنٌ؛ روز قیامت سنگینترین چیز در ترازوی مومن اخلاق خوب خواهد بود.
4-إنّ من خیارکم احسنکم اخلاقاً؛ بهترین شما کسی است که دارای بهترین اخلاق باشد.
5-عن رجل من مزینه قال: قالوا یا رسول الله! ما خیر ما اُعطی الانسان؟ قال: الخُلق الحَنَنُ؛ مردی از قبیله مزینه روایت میکند که بعضی از اصحاب اظهار داشتند: ای رسول خدا! بهترین چیزی که به الانسان عطا شده چیست؟
فرمودند: اخلاق نیکو.
از عائشه روایت شده که از رسول اکرم شنیدم که فرمودند:
انسان مومن، با اخلاق خوب خود، به مرتبه و مقام کسانی میرسد که شبها نماز نافله میخوانند و روزها همیشه روزه میگیرند.
6- عن عائشه قالت: سمعت رسول اللهصلی الله علیه یقول: إنّ المومن لیُدرکُ بحسن خُلُقه درجه قائم الیل و صائم الانهار.
از عائشه روایت شده که از رسول اکرم شنیدم که فرمودند:
انسان مومن، با اخلاق خوب خود، به مرتبه و مقام کسانی
میرسد که شبها نماز نافله میخوانند و روزها همیشه روزه میگیرند.
7-عن معاذٍ قال: کان آخر ما وصّانی به رسول اللهصلی الله علیه حین وضعت رِجلی فی الغَوْزِ أن قال: یا معاذ! أحسن خلقک للناس؛ از حضرت معاذ بن جبل روایت است که آخرین وصیت آن حضرت هنگامی که پا در رکاب اسب گذاشته بودم این بود که اخلاق خود را برای مردم نیک بگردان.
در پرتو این احادیث، به خوبی میتوان درک کرد که اخلاق از دیدگاه اسلام چه ارزشی دارد ولی متاسفانه امروز عموم مسلمانان به جای خود، افراد متدین و کسانی که به عبادت نوعی اهمیّت قایلاند، آنان نیز درباره اخلاق بسیار بیتفاوت به نظر میرسند، بعضی چنین میپندارند که عمل کردن به تمام احکام فقط برای کسانی لازم است که میخواهند خیلی به درجه کمال دست یابند اما برای نجات، نماز و روزه کافیاند، در صورتی که این پندار اشتباه است زیرا همچنان که نماز و روزه باعث نجات از عذاب الهی هستند. اختیار نمودن اخلاق خوب و دوری از اخلاق بد نیز برای این هدف ضروری است.
تربیت اخلاقی از چنان حساسیتی برخوردار است که نبی مکرم اسلام مجاهد واقعی شخصی را معرفی میکند که با رذایل اخلاقی به مبارزه برمیخیزد.
«المجاهد من جاهد نفسه.»
مولای روم دراین باره چه زیبا میسراید:
ای شهان کشتیم ما خصم برون |
|
ماند خصمی زوبتر در اندرون |
|
کشتن این، کار عقل و هوش نیست |
|
شیر باطن سخره خرگوش نیست |
|
قد رجعنا من جهاد الاصغریم |
|
با نبی اندر جهاد اکبریم |
|
سهل شیری دان که صنم را بشکند |
|
شیر آن را دان که خود را بشکند |
|
آری! مواجه با رذایل اخلاقی یک جهاد ابدی و پایان ناپذیر است، یک مرد داخلی که به مراتب از نبرد خارجی خطرناکتر میباشد و شکست در آن ذلت و زبونی با خود به همراه دارد.
لازم به یاد آوری است که بدون ایمان، اخلاق یا هر عمل دیگر، هیچ گونه ارزش و اعتباری ندارند. ایمان برای هر عمل به منزله روح و جان است اگر شخصی بدون این که بر ادّله و رسول او ایمان داشته باشد؛ اما از اخلاق خوب برخوردار بود این اخلاق، اخلاق حقیقی نیست بلکه صورت اخلاق است که فاقد هر گونه ارزشی به نزد خداوند است.
- امام صادق علیه السلام: ......برچسب : اخلاق از دیدگاه قرآن,اخلاق از دیدگاه,اخلاق از دیدگاه نهج البلاغه, نویسنده : 8akhlagh64 بازدید : 302